Forum MyGuitar Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

Pączątki Improwizacji

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum MyGuitar Strona Główna -> Teoria i Technika
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Atax
Użytkownik
Użytkownik


Dołączył: 15 Sty 2010
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Gitarzysta

PostWysłany: Pią 14:11, 15 Sty 2010    Temat postu: Pączątki Improwizacji

Tak jak w temacie. Z akordami od dawna nie mam problemów, chciałem jednak iść dalej i spróbować improwizacji. Problem jednak w tym, że nie znam się kompletnie na teorii, dlatego moje impro najczęściej brzmią jak z d**y. Jeśli ktoś znajdzie chwilę czasu, prosiłbym o podanie modelu jakiejś skali najefektywniejszej do początkowych zmagań z improwizacją oraz krótkiego wyjaśnienia korzystania z niej w poszczególnych tonacjach.
Dzięki i pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Lord_Vhailor
Wyjadacz
Wyjadacz


Dołączył: 24 Sty 2008
Posty: 424
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 22 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lodz City
Płeć: Gitarzysta

PostWysłany: Pią 14:59, 15 Sty 2010    Temat postu:

Troszkę skomplikowana sprawa, ale spróbuję Cię wprowadzić...

1. Rozpoznajesz tonację utworu (bądź jego fragmentu). Zwykle jest to akord na którym utwór się kończy, czasem też ten, na którym się zaczyna (powiedzmy sobie szczerze - tak jest w większości piosenek ogniskowych i rockowych). Literka i "tryb" akordu wskaże ci tonację (np. C-dur, A-moll).
2. Szukasz tego dźwięku na strunie E, po czym ogrywasz niego dźwięki tego schematu (schemat dla E-moll):
Pentatonika molowa
Kod:

E-------------------------------12-15-
B-------------------------12-15-------
G-------------------12-14-------------
D-------------12-14-------------------
A-------12-14-------------------------
E-12-15-------------------------------


Na dobry początek zalecam najpierw oswoić się z tym schematem. Ograć go powoli, z metronomem, aż będziesz w stanie cały zagrać z pamięci, z zamkniętymi oczami.

Ważna rzecz - tym schematem ograsz tylko piosenki w tonacjach molowych. Ale tu jest pewien trik - tzw. równoległość tonacji. C-dur jest równoległe do A-moll. G-dur jest równoległe do E-moll. F-dur do D-moll. D-dur do H-moll. I tak dalej. Oznacza to, że utwór w C-dur możesz ograć schematem w pozycji A-moll.
Ale nie musisz pamiętać tego wszystkiego. Na prostym przykładzie. Bierzesz utwór w E-dur. W takim wypadku nie masz (na razie) zielonego pojęcia, jakim schematem ograć powyższy utwór. W takim wypadku kładziesz palec wskazujący na 12. progu struny E i przesuwasz go o 3 progi w dół gryfu - do progu 9, do dźwięku C#. Grając schemat przedstawiony wcześniej od tego progu, będziesz w stanie ograć utwór w E-durze.

Gdyby jednak były problemy, schemacik (w E-dur):
Pentatonika durowa
Kod:

E-------------------------------12-14-
B-------------------------12-14-------
G-------------------11-13-------------
D-------------11-14-------------------
A-------11-14-------------------------
E-12-14-------------------------------


Powyżej zaprezentowane skale są chyba jednymi z najprostszych i najbardziej podstawowych. Gdyby coś było niezrozumiałe - wal.


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Atax
Użytkownik
Użytkownik


Dołączył: 15 Sty 2010
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Gitarzysta

PostWysłany: Pią 17:59, 15 Sty 2010    Temat postu:

Podane schematy obowiązują do wszystkich tonacji?
Tzn, że gdy chce grać w G to gram identyczny schemat ale od progu 3 lub 15?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Lord_Vhailor
Wyjadacz
Wyjadacz


Dołączył: 24 Sty 2008
Posty: 424
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 22 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lodz City
Płeć: Gitarzysta

PostWysłany: Pią 18:04, 15 Sty 2010    Temat postu:

Tak, dokładnie.
Z czasem warto też nauczyć się ogrywać te skale w innych pozycjach (łacznie jest ich pięć). To powinno przyjść "samo", tj. z czasem Twojego rozwoju jako gitarzysty. Są jednak spisane - jeśli poszperasz po sieci, z pewnością znajdziesz.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Atax
Użytkownik
Użytkownik


Dołączył: 15 Sty 2010
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Gitarzysta

PostWysłany: Pią 20:07, 15 Sty 2010    Temat postu:

Brzmi klarownie Smile
I jeszcze jedno: Czy to twardy schemat i odradza się używanie innych dźwięków? Spotkałem się również ze skalą (chyba durową), która zawierała więcej dźwięków i wyglądała w sposób następujący:
Np. dla A:
E: 5---7---8
H: 5---6---8
G: 5---7
D: 5--7--9
A: 5--7--8
E: 5--7--8

Do tej pory korzystałem z tego schematu. Domyślam się, że kręce, ale to dla mnie skomplikowany temat a chciałbym mieć pewność, że uczę się poprawnie


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Lord_Vhailor
Wyjadacz
Wyjadacz


Dołączył: 24 Sty 2008
Posty: 424
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 22 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lodz City
Płeć: Gitarzysta

PostWysłany: Sob 15:54, 16 Sty 2010    Temat postu:

To jest skala eolska naturalna, potocznie zwana molową. Jak już pewnie zauważyłeś - jest to po prostu rozbudowana pentatonika.

Jeszcze jedna rzecz- improwizuj z podkładem/zespołem. Będzie lepiej brzmiało i na dłuższą metę przyniesie lepsze efekty.

Jak masz jeszcze jakieś pytania, to wal śmiało Smile .


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
gitarnik2009
Użytkownik
Użytkownik


Dołączył: 31 Paź 2009
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Gitarzysta

PostWysłany: Nie 8:57, 17 Sty 2010    Temat postu: Skale modalne

zerknij na [link widoczny dla zalogowanych]



Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez gitarnik2009 dnia Nie 9:01, 17 Sty 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Atax
Użytkownik
Użytkownik


Dołączył: 15 Sty 2010
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Gitarzysta

PostWysłany: Wto 20:50, 16 Lut 2010    Temat postu:

Mam jeszcze dwa pytanka (mam nadzieję, że ostatnie:))


1. Do tej pory improwizując nie rozdzielałem grania w tonacji molowej i durowej. To znaczy, że dajmy na to wiedząc, że podkład jest w E - jechałem po 12. progu, nie patrząc czy to E-dur czy e-moll. Jeśli robię błąd, skarćcie mnie ludzie i naprowadźcie na właściwą drogę Smile

2. Załóżmy, że improwizuję w tonacji G-dur. Naturalne wydaje się ogrywanie schematu na 3. lub 15. progu (bo tam znajduję się owe G-dur na strunie E). Jednak co jeśli chce się odrobinę "poskakać" po gryfie aby urozmaicić swoją grę? Wiem, że nie jestem skazany do grania tylko na tym progu, ale nie znam zasad wedle których mogę się "swobodniej poruszać". Jeśli to nie problem, prosiłbym o dość proste wyjaśnienie tej problematyki, najlepiej na podstawie schematu (który jest najłatwiejszy do zrozumienia)

z góry dziękuję osobie, która poświęci swój czas na "ewangelizację" gitarowego laika, który wie, że nic nie wie.

peace


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Lord_Vhailor
Wyjadacz
Wyjadacz


Dołączył: 24 Sty 2008
Posty: 424
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 22 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lodz City
Płeć: Gitarzysta

PostWysłany: Pon 20:01, 01 Mar 2010    Temat postu:

Ad. 1. Generalnie np. w muzyce bluesowej często używa się skal durowych i molowych w jednej tonacji naprzemiennie. Znaczy to tyle, że np. zahaczasz o niektóre dźwięki ze skali durowej, grając bluesa molowego. Głównie wszystko zależy od tego, co chcesz osiągnąć - jaki konkretny efekt. Co chcesz swoimi dźwiękami zaprezentować. Nie zdziw się jednak, kiedy jakiś muzyk powie Ci, że wszystko spitoliłeś.
Kiedyś spierdoliłem solówki do jakiegoś utworu Beatlesów w E-dur, grając swoje partie po E-moll...

Ad. 2.
Ogrywając skalę w tym schemacie, ogrywasz pewne konkretne dźwięki. One powtarzają się (co prawda w innych oktawach, ale... Wink ) na gryfie. Musisz po prostu rozpracować, gdzie one są położone.
Poza pozycjami: molową i równoległą do niej durową (E-moll i G-dur itd. - chyba już pisałem?), są na gryfie jeszcze trzy pozycje. W przypadku E-moll - zaczynające się na V, VII i X (5., 7. i 10.) progu.

Mając tę wiedzę - będziesz w stanie opracować sobie sam te schematy :> ?
Nie musisz oczywiście wszystkiego na raz. Ja gram już jakieś 4 lata, i dopiero opanowuję więcej niż 3 pozycje.
Poza tym dobrze jest zacząć myśleć dźwiękami i konkretnymi interwałami (odległościami między dźwiękami). Jeśli nie znasz jeszcze jakiejś metody lokalizacji dźwięków na gryfie - sugeruję ją poznać. Podobnie jak ukłąd dźwięków na strunie E (albo w ogóle wszystkie 12 dźwięków po kolei). Bardzo ułatwi to późniejsze granie.

Przepraszam, że tak chaotycznie i lakonicznie. Jeśli masz jakieś pytania - wal śmiało. Wszystko postaram się rozjaśnić, czy polecić jakieś metody, ćwiczenia...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
agnes75
Użytkownik
Użytkownik


Dołączył: 27 Kwi 2011
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Gitarzystka

PostWysłany: Czw 9:31, 28 Kwi 2011    Temat postu:

Witam Jako nowa osoba na forum
Proszę o pomoc przy imprwowizacji w tonacji A-dur bo już nic nie rozumiem
skala A-dur dzwieki : a, h, cis, d, e, fis, gis (nie wiem co t za skala ale taka jest)
a,h,c,d,e,f,g dzwieki które gra kolega Atax w A-dur wych improwizacjach ( wyglada to na czyste C-dur)
a,h,cis,e,fis dzwieki które gra kolega Lord jako pentatonika A-dur ( brak tylko gis i d do pełnej skali A-dur - dlaczego .. brak , czy chodzi tylko o jakieś uproszczenie ???


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez agnes75 dnia Czw 9:50, 28 Kwi 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
evi
Gitarzysta
Gitarzysta


Dołączył: 13 Lip 2006
Posty: 238
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 1/5

Płeć: Gitarzysta

PostWysłany: Czw 10:59, 28 Kwi 2011    Temat postu:

Możliwości jest mnóstwo. Zacznij od pentatoniki A-dur/Fis-moll, uzupełnij je o dwa brakujące dźwięki i masz pełne skale A-dur/Fis-moll. Potem np. pograj po A-miksolidyjskiej/D-durowej/h-moll. Jeżeli poruszasz się po triadzie to graj skale poszczególnych funkcji. Np. A -> A-miksolidyjska, D -> D-miksolidyjska, E -> E-miksolidyjska. A łącz też skale, niech się przenikają. Wychodzą piękne chromatyczne pochody. I taka bardzo ważna rzecz (której nie robiłem i przez to cierpię), nuć sobie dźwięki podczas improwizacji. Nie graj na pałę po skalach. Ucz się budować melodię i konkretną frazę. Ucz się przenosić melodię z głowy na gryf.

W pentatonice o to chodzi, że wykorzystujesz 5 dźwięków skali. I tak jak mówisz, dodasz d i gis i masz durową A.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
agnes75
Użytkownik
Użytkownik


Dołączył: 27 Kwi 2011
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Gitarzystka

PostWysłany: Pią 10:49, 29 Kwi 2011    Temat postu:

Chciałam się tylko upewnić : czy pentatoniki A-dur składa się z dźwięków cis , E , fis , A , H , które można stosować w całym zakresie gryfu ?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
evi
Gitarzysta
Gitarzysta


Dołączył: 13 Lip 2006
Posty: 238
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 1/5

Płeć: Gitarzysta

PostWysłany: Pią 11:34, 29 Kwi 2011    Temat postu:

ta es szefuniu Smile po to gryf jest Wink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
agnes75
Użytkownik
Użytkownik


Dołączył: 27 Kwi 2011
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Gitarzystka

PostWysłany: Sob 8:44, 30 Kwi 2011    Temat postu:

e , fis , gis , h , cis . Zagrane w każdej części gryfu nie będą fałszem dla zanej tonacji durowej ?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
evi
Gitarzysta
Gitarzysta


Dołączył: 13 Lip 2006
Posty: 238
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 1/5

Płeć: Gitarzysta

PostWysłany: Sob 16:56, 30 Kwi 2011    Temat postu:

No to zależy od tonacji. Przecież nie w każdą tonację durową wchodzą te dźwięki, które podałaś. Musisz wiedzieć jakie dźwięki są w tonacji. Dźwięki, które podałaś nie będą fałszem w tonacji A-dur i c-moll w żadnej pozycji (żadnej części gryfu).

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum MyGuitar Strona Główna -> Teoria i Technika Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Theme xand created by spleen & Forum.
Regulamin